www.pi4zvl.nl

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte
Home Techniek Zelfbouw
Zelfbouw

Antenne voor 17.2 kHz (maar ook 500 kHz)

Tijdens Kerst 2010 was SAQ weer eens even on air op 17.2 kHz. Nee, dit is geen typ fout, een ongelofelijk lage frequentie.

Om SAQ te ontvangen is een antenne nodig. Afgelopen dagen een antenne gemaakt van VD 2.5 mm2 koper gewikkeld op een kruis van hout. Twee latten van elk 85 cm lang met een inkeping in het midden zodat ze in elkaar passen. Door 18 wikkelingen draad er op te plaatsen en op de uiteinden een condensator parallel aan de wikkelingen te plaatsen werkte hij op 17.2 kHz. De condensator is een samenstelling van een aantal, maar samen was dit in mijn situatie 170 nF.

loop17

Lees meer...
 

SINAD meting aan VHF/UHF ontvangers tijdens bijeenkomst op 27-01-2011

meetdag

SINAD meten aan VHF/UHF FM ontvanger

In de specificaties, van nagenoeg elke ontvanger, in bezit van een radioamateur wordt de SINAD van opgegeven. De vraag wat we daar aan hebben als radioamateur zullen we proberen te beantwoordden op onze bijeenkomst in januari, in theorie maar ook in praktijk.

Eenvoudig gesteld, is SINAD een aanduiding die aangeeft hoe goed een ontvanger het audio laat horen bij zwakke tot zeer zwakke signalen. De SINAD meting houdt geen rekening met andere verstorende signalen, de kwaliteit wordt bepaald bij een zwak ingangssignaal.  SINAD wordt ook wel de gevoeligheid van de ontvanger genoemd.

Fabrikanten geven bij een 2 meter of 70 cm ontvanger vaak een waarde op in µV's of dBµV bij 12 dB SINAD.  SINAD wordt dus uitgedrukt in µV of  dBµV van het te ontvangen signaal.  De waarde wordt per band opgegeven, VHF en UHF apart. Hoe kleiner het getal hoe beter de ontvanger of soms hoe ernstiger de fabrikant zich vergist…

Lees meer...
 

ATV Verbindingen maken met een DRO zender.

ATV Verbindingen maken met een DRO zender.

Van alleen een LNB is best al een leuke 10.4 GHz zender te maken zien we in een van de andere artikelen, maar hoe ver kom je daar nu mee?

Lees meer...
 

Multitester - PC0A

Deze tester is in eerste instantie ontworpen voor het testen van infrarood LED's.

Het bleek als snel dat je er ook heel veel andere componenten met kunt testen zoals;

  • - LDR
  • - LED
  • - transistor NPN/PNP
  • - diode
  • - zenerdiode
  • - zekering
  • - potentiometer
tn_26102009585

Lees meer...
 



Login

Nieuwste advertenties

2017-02-12Te Koop Aangeboden
2017-01-01Te Koop Gevraagd

Tags


Copyright © 2009 PI4ZVL.
All Rights Reserved.